örebro -- karlskrona

Örebro tjejen har flyttat till Karlskrona....Jag har nu bott i denna stad sedan 1 september i år, det betyder att jag hittills har överlevt 13 dagar här och framtiden ser ljus ut!Vädret har varit fint dem flesta dagarna och personerna är härliga. Jag har redan börjat prata språket dem talar här, aka dialekt. För er som inte vet hur man pratar här nere i blekinge, så vet inte jag det heller. Blekingska låter lite som skånska, lite som småländska och en glimt av danska typ, okej jag erkänner grymt dålig förklaring!! Förlåt.
Nej allvarligt, dem kan inte säga R kan man säga, det är ett ljud som kommer fram just precis när R:et ska uttalas men det låter inte som ett R. Det låter mer som ”ääärj” svår förklarat men så låter det om de inte då hoppar över R:et över huvudtaget, för det händer det med. Morfar är inte längre morfar utan mofa, Karlskrona är inte Karlskrona här nere utan Kalskåna typ, osv osv ni fattar..

Nog tal om deras språk. Staden, stan här är väldigt vackert, där kan Örebro slänga sig i svartån. Det finns ingen svartå här!! Det är ett ända stort HAV, blått fint ljummet härligt livet paradiset, kalla det vad ni vill, men hur ofta har man havet som utsikt från fönstret!?? Inte så ofta om man inte bor i en skärgård eller är på semester. Här i våran fin fina lägenhet i centrala Karlskrona (2 minuter från stan, alla hejjagärfullochpåvägifrånellerpåvägtillkrogenfolket går förbi på onsdagar, fredagar och lördagar) ser man havet, just det havet från alla fönster. Okej alla perfektionister man måste kolla snett i mitt fönster för att se the ocean, men vad gör de, bättre en ett gamalt psykboende som man var rädd att det spökade gamla oskyldiga galningar liksom. Nej stan är underbar, riktigt fint!

Lägenheten är typ min dröm, 2 toaletter, ja sa 2! Och båda har dusch. Ett av badrummen är stort, pappas kommentar var bäst efter han duschat första gången i stora badrummets dusch, ”jag gick nog vilse i duschen”, då kanske ni kan få bilden av att den e ganska stor. Eller för dig svinrikabajskorv som kanske hamnat här och läser så kanske den inte är stor, men för mig vanliga Olsson så är den stor, och resten av det badrummet med, I love it!
Mitt rum tycker jag också om, saknar dock mitt gamla rum lite, eftersom jag själv hade inrett det. Men jag får helt enkelt stå ut med mina persiko färgade rum. Men jag diggar mitt tänkare fönster som jag kallar det, man kan nämligen sitta i det och kolla på havet, månen, livet?! Det är väldigt skönt att bara sitta och hänga, samla tankarna lite, gråta en skvätt och kanske skratta åt gamla minnen vad vet jag? Kommer kanske skriva någon gång ”när jag satt i fönstret så kom jag och tänka på” då förstår ni vilket fönster jag menar.
Mitt rum är även inrett i lite hello kitty prylar bara för jag är sån och tycker det är lite mys.

Har jag sagt att vi har vedkamin i vardagsrummet? Som man får elda i, nu kanske ni tänker daah varför skulle man inte kunna det, jo för att det är faktiskt inte så självklart.
I alla fall så kan man grilla lite marshmellos (vet inte hur det stavas) där och kanske en korv eller två ibland.

Jag har även köpt ny tv, 32 tummare, I like it så att säga. Alltid lika kul att kolla på en film och se vad det står och själva skådespelarna.

Vet inte riktigt vad jag ska skriva mer, om ja kommer på nått så hamnar det väl i nästa inlägg…
För er som inte förstått att detta är angelique aka Anki som från början hade bloggen angelico.blogg.se så är det hon (jag) kände att den bloggen var lite örebro, och nu är jag lite karlskrona… och jag vet alla ni petiga människor där ute, det heter inte living in karlskorna, utan lives in men låter det bra? NEJ, utan living in karlskrona is the shit!Så törnrosa sömnar på er nu, jag ska kolla vma i natt klockan 3 (tror jag)Puss!

Kommentarer
Postat av: jenna

hej gumman:) diggar sättet du skriver på, väldigt roligt att läsa! Hoppas du får ditt jobb nu! och hoppas du har det bra puss

2009-09-15 @ 13:01:03

Kommentera inlägget här:

Ditt fina namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/din blogg:

Kommentar:

Trackback